tisdag 9 mars 2010

Bruksbilsflottan

Består för närvarande av olika anledningar av flera Citroën XM - en bilmodell som inte lämnar mig ifred.

Efter att ha haft ett antal vilka jag svurit över lika mycket som jag njutit av dem så var det dags igen för ett par år sedan. Suget efter en XM Break hade växt igen, Blocketannonser kollades dagligen. Plötsligt dök en röd XM TD Break -96 upp för en löjligt liten peng inte alltför långt hemifrån. Drygt 27 600 mil på mätaren, påkostad en hel del men så hade ena fjäderbenet gett sig iväg upp med knäckt huv mm som påföljd. Ägaren hade då gett upp och ställt den i en snödriva tills vidare.
Jag åkte dit och besiktade objektet. Rostmässigt fräsch, i bagageutrymmet hade dock en medelstor kennel lämnat sina bomärken och hår till en halv kashmirrock. Ungarna i familjen hade levt rövare i baksätet, jag hittade bl a tuggummi, halvätna mögliga snabbmatsrester, kritor och tuschpennor. Ratten var det mest slitna jag sett i en XM, den hade t o m släppt och svampat till sig som gamla paddarattar brukar göra, sätena var mer bruna än grå i tyget...

Motorn gick som en klocka, övrig hydraulik fungerade felfritt. Glödgningen fungerade inte, vindrutetorkarna och spolningen var lika döda. Fram lös endast parkeringsljuset. Avgassystemet hängde löst, det var av framför bakre dämparen. Gasdämparna till motorhuven var slut likaså till bakluckan där en gammal hockeyklubba fungerade som stötta. Fram- och bakstötfångare lite småskadade och spräckta. Nya bromsskivor och klossar bak, nya klockor fram, kamrem bytt vid 24000 mil på Citroënverkstad. Elhissarna däremot fungerade båda!
Eftersom mekaniken verkade fräsch, inga tickande hydraullyftare eller nånting, slog jag till. Till frun sa jag att bilen var "i stort sett" körklar då hon hade varnat mig för att släpa hem ännu ett okörbart lik på gården. Jag inventerade hyllan med "bra-att-ha-grejor" till XM, vindrutetorkarmotor med mekanism, spolarmotor, fräsch ratt mm, mm låg bara och väntade på att få bli använt på någon bil. Det borde gå rätt snabbt att få bilen körduglig ändå, frugans hot om repressalier skulle nog gå att undvika.

Jag bestämde mig för att två nya fjäderbensfästen skulle gå in i kalkylen, bruksvärdet på en XM Break överstiger ändå försäljningsvärdet och den här bilen bestämde jag mig för att behålla ett längre tag. Att byta dem på plats var inte svårt, bara jobbigt då det naturligtvis var kolsvart, rejält kallt och stenhård skarsnö som man fick hacka bort runt bilen för att få loss den. Tack till Bosse för hjälp med ficklampshållning mm. En rejäl förkylning blev resultatet för egen del men även sådant går över. Hemfärden blev spännande, startgas för att få igång bilen, sedan 10 mil efter slaskig E14 och E4 utan fungerande torkare och med endast helljus som fungerade...


Nytt fjäderbensfäste monterat

När bilen kommit hem mekades febrilt ett tag. Gasdämpare till luckorna fixades, vindrutetorkarmekanism byttes, fjärr till c-låset ordnades. Avgassystemet svetsskarvades, lampor byttes, diverse dividutter och detaljer plockades ur glasslådorna på hyllan. En kompis i södra Sverige visade sig ha en huv i rätt färg som fraktades upp och byttes. En reservdelsbil hos Bosse fick bl a släppa ifrån sig glödgningsreläet. Invändig grovsanering med handskar på gjordes. Vänster fram hjullager visade sig glappa ca 5 mm i sidled så det fick bytas. Plötsligt slutade bilen vandra över vägen som en gammal Volvo... Halvhyfsade vinterdäck plockades fram ur gömmorna. Så kom besiktningsdagen, lite nervös är man ju alltid. Ett enda nedslag blev det, den löstagbara dragkroken hade jag inte hunnit kolla och den satt naturligtvis fast. Återbesöket någon vecka senare gick som en glans!

Sedan dess har bilen rullat närmare 5 000 mil och nu är det dags för en större mekinsats igen, närmast står kopplingsbyte, servosstyrningsbyte samt höger drivaxel på tur. Grejorna är redan skaffade och när det är gjort kommer det rapporter här i bloggen!


Efter städning och tvättning

1 kommentar: