måndag 25 april 2011

Bruksbilar -90 till -92

När jag hade lyckats med rulltårtan på min bruksbil hade jag som tur var helförsäkrat. Den dåvarande Citroën-handlaren vädrade genast affärer och gjorde sitt bästa för att övertala mig köpa en vinröd CX Turbo 2 men jag passade. Pengarna fick gå till att lösa lån etc och i stället inhandlades en CX 2400 Super Break -81 på en skuttfirma i Sundsvall. Bilen var omlackad men i övrigt i ganska bra skick, eftersom det var vintertid passade jag på att förse den med "norrlandslyse".


Sex extraljus och 720 W framåt gjorde att långtradarna faktiskt bländade av först! Generatorn arbetade för högtryck, om dessutom kylfläktarna började gå när helljuset var inkopplat började laddningslampan att glimma svagt...


Innan dess hade Sara sålt Pärlan och skaffat Lilla Blå, en AX14 -88 som hon trivdes utmärkt med och som trots det minimala yttre var riktigt rymlig invändigt. Så kom sommaren -91 och slumpen gjorde att vi handlade en kåk.


För att bokalkylen skulle gå ihop räknade vi naivt nog med att vi skulle klara oss med en bil varför både CX Break och AX såldes för att ersättas av en BX 19 TRI -88.


Jag kunde naturligtvis inte hålla mig utan skaffade bl a spoilers från BX 16V och lackerade stötfångarna i bilens färg för att den skulle se fräck ut. Vi behöll bilen i ett knappt år och hade faktiskt en hel del småstrul med den och när vevhusventilationen frös, oljan hamnade på marken och ett vevlager gick fick vi nog och bytte in den. Efter renovering förstås, hade turligt nog några få mil kvar till övre gränsen för maskinskada. "Aldrig mera BX" sa jag och tog en äldre CX GTi -84 i stället. Det löftet höll inte...


CX GTi:n var riktigt bra. Bränsleförbrukningen var tyvärr lite hög, annars gick den som tåget. Jag jobbpendlade Sundsvall-Sandviken-Åre-Sundsvall med den en hel del under vintern -92 och minns inga incidenter.


På bilderna ser vi också rikligt med mobiltelefonantenner, en för varje system då jag jobbade med drift och underhåll av mobilnätet. De breda men ruskigt dyra TRX-däcken med sina starka sidoväggar gav att man kunde hålla ruskigt höga kurvhastigheter...

Naturligtvis funkade det inte att bara ha en bruksbil att dela på när man bor en bit utanför stan så tidvis fick vi ha min morfars Volvo 244DL -78 till låns då han inte längre såg tillräckligt bra för att köra bil, dessutom hann jag avverka några billiga "vinterskott" om vilket det kommer mera senare!

3 kommentarer:

  1. Min första bil var en AX11E från -88. Mera snikigt utrustad bil var svårt att hitta; bara 4-växlad och utan klocka var påvert redan i slutet av åttiotalet...
    Dessutom var Citroënmärket på motorhuven vänt uppochned (det såg ut att vara gjort så från fabrik). Detta åtgärdades snabbt genom att bända bort märket och vända på det. Lite kemisk metall löste monteringen. Känner du till något om detta?

    SvaraRadera
  2. Hehe... Lilla Blå hade tillägget TRS efter AX14, det betydde relativt rikligt utrustad men hon hade senare även en AX11E en vinter hon med, så jag vet precis hur de var. Snikigheten fortsatte med endast en gummiplugg i bakluckan där genomföringen för bakrutetorkaren skulle ha varit med mera. Lite som VW 1200 Standard eller SAAB 99 X7...

    SvaraRadera
  3. Just det ja, AX11E var en av få bilar med endast ett torkarblad på hela bilen!

    SvaraRadera