fredag 22 april 2011

Ett par nerslag västerut

De senaste veckorna har jobbet tagit mig till några olika platser i Jämtland och då passade jag på att titta in längs vägen på några ställen av intresse.


Det första stoppet blev hos Julle, tidningen Klassikers hovmek. Jag var nyfiken på att se hur det gått för tidningens projektbil Volvo 165 som jag transporterade upp åt dem i höstas. Av en slump var reportrarna Fredrik och Claes där samtidigt, här står Claes och Julle och diskuterar lämpliga sätt att förbättra SAAB 92:s kylsystem med en elpump i stället för att den berömda termosifonprincipen ska stå för cirkulationen.


En titt in i verkstaden avslöjade att det minsann hänt grejor med Volvon! Det som i första läget bara skulle bli en rullande renovering visade sig vid nogrannare inspektion vara så rostigt att en total isärplockning var nödvändig för att kunna byta ut de relativt stora sjok som behövs. Här står den tomma och nyblästrade karossen färdig för att ta emot ny plåt både fram och bak! Fredrik skriver om vad som hänt i det nya numret av Klassiker, nr 4 2011, som kommer i butik strax efter påsk.


Nästa stopp blev hos kompisen Jonne som jobbar på en bilverkstad i Hackås. På parkeringen intill stod bl a denna röda Pagoda från -65. Lite av en drömbil sedan man var liten, numera tyvärr endast en dröm då priserna på dessa bilar inte längre ligger inom räckhåll för en vanlig dödlig.


Snyggt både framifrån och bakifrån... På vägen hem fick Jonne rycka ut med en hylsa och ett dragskaft då tre av fem bultar på vänster framhjul på tjänsteVolvon lyckats gänga upp sig. Som tur var körde jag sakta eftersom jag drog släpvagn och har dessutom varit med om att tappa hjul tidigare. Jag stannade därför i tid och inväntade hjälp!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar