måndag 9 april 2012

Bruksbilar -92/-93

Det är ett år sedan jag skrev om tidigare bruksbilar i ett inlägg, här följer nästa period.


När CX GTi:n samt den röda VW1200:an försvunnit så fick morfars 244:a rulla lite mer men det var ingen långsiktig lösning. En tomatröd Citroën Visa Super -81 köptes från Njurunda, inte en vecka hann gå innan den blåste topplockspackningen och bolmade vitt som ett gammalt ånglok. Frugan hatade bilen från första stund och trots byte av packning mm såldes den snart vidare. En bild hittade jag på den, i bakgrunden bakom min Yamaha FJ1200. Man skymtar faktiskt också morfars Volvo!


Under perioden hade jag också börjat samla på mig renoveringsobjekt av olika slag, mer om dessa i kommande inlägg. En rullande renovering blev nästa bruksbil, en DSuper från 1970 som jag köpte i klump med en liten engelsk pick-up, en Ford Thames Freighter -63! Jag fick bilarna billigare om jag tog båda två... ALY var regbokstäverna på paddan så hon fick följdaktligen heta Ally. En reservdelsbil letades upp med fräscha däck, hel vindruta och bättre avgasystem innan bilprovningen fick ett besök. Om jag minns rätt så blev det tio(!) ettor för rost och annat men ingen enda tvåa, Ally fick rulla som brux i dryga tusen mil det året.


Forden köpte Patrik av mig och sträckkörde ner till Sollentuna där han då bodde. På bilden vinkar han just klart för avfärd sedan jag bogserat igång bilen, jag körde sedan bakom ner till Tönnebro för att vara säker på att allt höll ihop! Thames:en skulle senare återkomma till mig, mer om det senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar